Sărbătoarea Nașterii Domnului se apropie cu pași repezi, iar mulți dintre români au început deja pregătirile. Ei bine, venirea Crăciunului înseamnă nu doar fericire, liniște și timp petrecut în sânul familiei, ci și multe calcule financiare. Dar ce este ”Tornada Roșie”, fenomenul de care ne avertizează specialiștii.
An de an, în perioada Sărbătorilor de iarnă, un haos general se instalează. Românii din toate colțurile țării iau cu asalt magazinele și scot bani frumoși din buzunare. ”Vine Tornada Roșie”, avertizează experții. Așa au denumit specialiștii modul în care oamenii cheltuie tot bugetul pe cadouri care, nu de puține ori, sunt inutile.
Potrivit statisticilor, nu mai puțin de 49% din buget se duce pe cadouri, iar 39% pe alimente. Aceste cifre sunt similare cu cele de anul trecut. Pe de altă parte, în luna cadourilor, românii alocă mai puțini bani pentru articole vestimentare și partea de înfrumusețare, potrivit Observator.
Potrivit sursei citate, 68% dintre români se arată îngrijorați de situația lor financiară. Prin urmare, 62% dintre aceștia susțin că vor căuta să cumpere produse cât mai accesibile din punct de vedere al costului. 59% spun că vor avea în vedere să nu cheltuie prea mulți bani pe lucruri neesențiale și că nu vor face risipă alimentară, planificându-și mai bine meniul de Sărbători.
Specialiștii spun că pentru această ”Tornadă Roșie” există și o explicație. Se pare că, în ultima lună a anului, toate aceste cheltuieli le facem pentru a fi mai fericiți. Asta după ce am avut un an plin de dificultăți. Cu toate acestea, chiar în primele zile de după sărbători vom constata că ne-am întins mult prea mult decât ne-am fi putut permite, iar astfel vom ajunge să regretăm.
După cum mai scrie sursa citată, de Black Friday 2023, cel mai mare retailer din țara noastră a înregistrat vânzări record. Se pare că nici de Crăciun situația nu va fi diferită, tendința fiind tot în creștere. Asta în situația în care produsele nu mai sunt la reduceri.
”De Black Friday, cel mai mare retailer din România a avut vânzări record, 3 milioane de articole la o valoare de peste 700 de milioane de lei. De Crăciun, se așteaptă ca tendința sa fie tot in creștere, chiar dacă produsele nu mai sunt la reduceri.
Suntem victimele consumerismului, spun specialiștii. Adică ne căutam fericirea în cumpărături și cheltuim mai mult decât trebuie pe produse de care, de multe ori, nu avem nevoie. Un studiu arată că 79% dintre români vor pune mâncarea și cadourile în topul achizițiilor de sărbători”, spune reporterul Cristi Popovici.